lauantai 17. joulukuuta 2016

Ora Unto (ja Onni) esittely ja arvio



-Merkki: ORA - Malli: Unto - Vuosimalli: 2016 - Rungon väri: Musta - Väri: Kantarelli -



Ora Unto -vaunut ovat suomalaisen Oran uuden vaunumalliston Suomessa suunnitellut yhdistelmävaunut. Uuteen mallistoon kuuluvat Ora Unto- ja Onni -yhdistelmävaunut sekä Hertta-kuomurattaat. (Hertoista tulossa esittely seuraavassa postauksessa!)

Unto ja Onni ovat muuten toiminnoiltaan ja ominaisuuksiltaan samat vaunut, mutta Onnin kankaat ommellaan Oran toimitiloissa Porissa, ja asiakas saa valita kopan sisäkankaan ja patjanpäällisen useista yhteistyökumppanien (mm. Marimekko) laadukkaista kankaista. Kumppanit ja kuosivaihtoehdot löydät täältä.  

Unto-vaunujen  värivaihtoehtoja ovat Kantarelli, Sammal, Puuhiili ja Savi. Onni-vaunujen ulkoisen värin saa valita joko Mustikka tai Luoto -värissä. Unton ja Onnin kaikki kankaat saa irti  pestäväksi. Kankaisiin ei ole lisätty terveydelle haitallisia lisä- tai käsittelyaineita.  
Runkovaihtoehtoja on kaksi; toisessa rungossa on neljä kiinteää rengasta, ja toisessa on kääntyvät eturenkaat sekä kiinteät takarenkaat.

Olen testannut Unto -yhdistelmävaunuja yhteistyössä Oran kanssa. Olen käyttänyt vaunuja sekä istuimen että kopan kanssa. Istuimessa kyydissä on ollut  97 cm pitkä 17 kg painava lapsi, eli hän on istuimen käyttöiän ylärajalla. Hän vastaa pituudeltaan siis keskikokoista kolmevuotiasta, jonka paino on keskiarvoa korkeampi. Kopassa ei ole vielä ollut vauvaa kyydissä, koska vauva köllöttää vielä vatsassani joitakin viikkoja, mutta vauvan sijaan kopassa on ollut keinotekoista painolastia 😊. Olen testannut vaunuja kävelyllä epätasaisella tiellä, kaupungilla, kaupoissa, metsikössä lumessa, päiväunikäytössä ja auton kyydissä.

Istuin














Unton istuin on käännettävä ja se on tarkoitettu käytettäväksi puolen vuoden iästä kolmevuotiaaksi asti. Painoraja istuimessa on 25 kg. Istuin irtoaa helposti painamalla irrotusnappeja istuimen kyljissä olevista aukoista, ja nostamalla samalla istuinta. Istuin napsahtaa helposti takaisin paikoilleen.

Selkänojaa säädetään remmisäädöllä, jonka mekanismi löytyy istuimen takaa selkänojasta (ks. kuva). Säätö on tukeva ja helppo käyttää. Portaaton selkänojansäätö mahdollistaa selkänojan asettamisen juuri sellaiseen asentoon mikä kulloinkin on lapselle paras. Selkänoja laskeutuu täysin vaakatasoon ja nousee lähes 90 asteen kulmaan. Selkänojan säätäminen makuuasennosta istuma-asentoon on helpointa silloin kun lapsi ei nojaa selkänojaan.

Istuimen ja selkänojan leveys on 30 cm ja siinä on rotevammankin lapsen mukava istua. Istuinta voi käyttää mukavasti paksunkin lämpöpussin kanssa, koska tilaa on hyvin.
Makuupituus istuimessa on noin 90 cm selkänojan yläosasta jalkatuen päähän mitattuna.  97 cm pitkä poikani mahtuu hyvin istuimeen istumaan. Makuuasennossa jalat menee hieman koukkuun ja pää mahtuu istuma-asennossa kuomun alle vielä juuri ja juuri. Unet istuimessa ovat maittaneet  oikein hyvin; unta on riittänyt päiväunilla parin tunnin verran.

Turvakaaren saa käännettyä pois edestä toiselle sivulle ja tarvittaessa kokonaan irti. Tämä on kätevä ominaisuus; se helpottaa huomattavasti varsinkin isomman lapsen nostamista rattaista pois ja takaisin rattaisiin. Istuimessa on myös turvakaaren ympärille nepparilla kiinnitettävä haararemmi, joka estää lasta valumasta pois istuimesta, vaikka valjaat eivät olisi käytössä.

Vaunujen mukana tulee istuimen kanssa käytettävä jalkapeite, joka kiinnitetään jämäkästi klipseillä kuomun sisäsivuihin. Jalkapeitteen erittäin suojaavan etulipan saa tarvittaessa nostettua ylös ja kiinnitettyä kuomunlipan alapuolella oleviin lenkkeihin.


Valjaat





Unton viisipistevaljaat säätyvät todella pitkiksi, joten ne eivät jää lyhyiksi isommallekaan lapselle, vaikka niiden lähtökorkeutta selkänojassa ei voikaan säätää. Valjaita säädettäessä ylimääräinen pituus ei jää roikkuvaksi "hännäksi", vaan valjaiden remmit on ommeltu kätevästi niin ettei remminpätkiä jää roikkumaan irralleen. Valjaita voi käyttää myös pelkästään lantiovaljaina; olkavaljaat on kiinnitetty klipseillä lantiovaljaisiin. Isomman lapsen kanssa tämä vaihtoehto on hyvä olla olemassa. Lukituksen saa irrotettua yhdellä kädellä nappia painamalla, ja lukitseminenkin on yksinkertaista. Haaraosan remmi on ommeltu istuimen ja selkänojan taitekohtaan, joten pienikään istuja ei valu istuimessa helposti huonoon asentoon, kun haaraosan saa tarpeeksi tukevasti lasta vasten.  Olkapehmusteet  varmistavat etteivät säätöklipsit pääse painamaan lasta epämukavasti.

Istuimen sivuilla valjaissa on kiinni ns. D-lenkit, joihin on kätevä kiinnittää mm. istuinpehmuste tai lämpöpussi niin, ettei se valu pois paikoiltaan käytössä. Kiinnittäminen edellyttää, että pehmusteessa / pussissa on klipsit tai nyörit jotka D-lenkkeihin kiinnitetään. 

Kuomu












Untossa on napakka  ja suojaava kuomu, jota on helppo säätää eteen- ja taaksepäin. Kuomu suojaa lasta hyvin sekä päältä  että sivuilta. Suojaavuutta lisää iso etulippa, jonka saa taitettua kuomun sisään piiloon. Kuomun saa irrotettua kokonaan rungosta painamalla sivuilta kuomunkiinnikkeistä, ja nostamalla, sekä avaamalla kuomun takaosasta vetoketjun. Kuomulippa yhdistettynä jalkapeitteen etuosaan on niin suojaava, ettei erillisiä vaunuverhoja ole tarvetta käyttää. Takaosassa sivuilla ja kuomun yli kulkee heijastintereet, jotka lisäävät vaunujen näkyvyyttä pimeässä. Heijastimia löytyy myös jalkapeitosta, rungosta ja turvakaaresta.


Jalkatuki









Jalkatuki säätyy useaan eri asentoon, ja sen alareunassa on hyvä tukiosa jaloille. Tukea säädetään reunoissa olevista napeista yhtäaikaa painamalla. Jalkatuen päällisen saa kokonaan pois; se on pujotettuna tuen päälle, ja kiinnitetty tarranauhalla istuimen alla olevaan kankaaseen. Metallinen tuki paksuilla poikittaisilla tangoilla on kätevä ilman kankaista päällistä silloin kun lapsi on jo sen ikäinen, että kävelee, ja kengistä kulkeutuu likaa jalkatuelle.

Koppa ja kaukalo



























Unto-yhdistelmiin kuuluu tilava koppa; kopan ulkomitat on 82cm x 37cm,  se on myös mukavan syvä ja patja on paksu. Patjan koko on 76 x 32 cm. Koppa on 53 cm korkeudella (maasta kopan pohjaan mitattuna). Istuimen kuomun lailla kopan kuomussa on lisäsuojaa antava lippa, jonka saa taitettua halutessaan kuomun sisään. Kopan  asettaminen paikoilleen ja irrottaminen on yhtä yksinkertaista kuin istuimenkin; kopan kyljissä on kädensijat joissa olevia nappeja painamalla kopan saa irti kiinnikkeistä. 

Kuomun takaosassa on vetoketjuilla aukeava tuuletusluukku jossa on hyönteisverkko. Luukun läppä kiinnittyy kuomun päälle magneettien avulla. Sisäpuolella kopassa on molemmin puolin säilytystaskut, joiden sisältä aukeaa vielä erikseen kopan kantohihnojen taskut. Säilytystaskuissa on kätevä säilyttää esim. harsoja, tutteja, vaippoja, neuvolakorttia jne. Kolmas vetoketjullinen säilytystasku löytyy kopan jalkapäädystä kopan ulkopuolelta. 

Kopanpäällinen kiinnittyy sivuilta kuomuun magneettien avulla, ja päällisen saa avattua vetokejuilla eikä sitä siis tarvitse irrottaa kokonaan.  Päällisessä on jalkapeiton tapaan korkea suojaava etulippa mikä estää hyvin tuulen, tuiskun ja auringonhäikäisyn yms. pääsyn koppaan. Pohjalevystä patjan ja kankaiden alta löytyy ilmastointiaukot joiden kautta patja saa tuuletusta (patja kannattaa silti tasaisin väliajoin nostaa pois kopasta tuulettumaan). Vaikuttaa siltä, että vauva mahtuu koppaan hyvin nukkumaan n. 8-11 kk ikään saakka riippuen tietysti vauvan koosta. (Huom. koppa on tarkoitettu max. 9 kg painavalle vauvalle, joka ei vielä osaa nousta kontilleen eikä istua)

Koppaa ei tarvitse irrottaa rungosta kasatessa, vaan se menee kätevästi rungon kanssa samaan pakettiin.



Rungon etuosasta saa irrotettua kopalle ja istuimelle lisätukea antavan poikkitangon, joka on esteenä joidenkin kaukalomallien kiinnittämisessä. 
Vaunujen osien kiinnitykset ovat siis täysin turvallisia ja testattuja ilman tätä lisätankoa; se on haluttu lisätä runkoon kuitenkin lisätuen antamiseksi istuimen ja kopan käytössä.









Untoon ja Onniin voi ostaa lisävarusteena kaukaloadapterit, joiden avulla runkoon saa kiinnitettyä turvakaukalon. Ominaisuus on kätevä etenkin esimerkiksi silloin kun vauva on nukahtanut autossa kaukaloon, ja hänet pitäisi saada lempeästi ja herättämättä mukaan asioille. Adaptereihin sopii kaikki Cybex Aton- sekä Maxi Cosi Cabriofix- ja Pebble -malliset turvakaukalot.


Työntöaisa





Nivelaisa säätyy napeista painamalla kymmeneen eri asentoon täyden ala-asennon ja täyden ylä-asennon välillä, joten kaikenpituisille työntäjille löytyy varmasti sopiva työntökorkeus. Matalimmillaan aisan korkeus maasta on 64 cm ja korkeimmillan 115 cm.  Aisa tulee pisimmillään mukavan kauas rungosta, joten tällainen pitkäjalkainenkaan ihminen ei potki pitkillä askelillaan kävellessä runkoa ainakaan kovin helposti. Työntöisa on pehmustettu ja leveä, joten siitä on helppo löytää käsille mukava asento. 


Tavarakori











Tavarakori Untossa on reilunkokoinen; pituus 41 cm, leveys34 cm ja syvyys 14 cm. Korin painoraja on 5 kg ja sinne mahtuu reilusti enemmän kuin ruokakassillinen tavaraa. Hieman haastetta  tavaroiden asettamiselle tavarakoriin antaa etuosan yläpuolella oleva rungon poikkitanko, jos koriin haluaa mahduttaa oikein paljon tavaraa. Tavarakorin saa irti kokonaan esimerkiksi pesua varten. Etuosassa on ominaisuus, jota en ole muissa vaunuissa vielä tavannut; vaunuista löytyy tukevalla kankaalla päällystetty lisätaso, jonka päälle mahtuu vaikka muutamaa vaippapaketti tai vaikka isompikin postipaketti kuljetettavaksi. Tämän saattaisi mieltää lapselle hyväksi astinlaudaksi vaunuihin kiivetessä, mutta siihen tarkoitukseen lisätasoa ei kuitenkaan suositella.


Jarrut




Jarrumekanismi on erittäin simppeli ja "sandaaliystävällinen". Taka-akselin keskellä on poljin, jota painamalla takarenkaat lukittuu, ja sitä nostamalla / taaksepäin painamalla lukitus vapautuu. 


Renkaat






Vaunupakettia avatessani olin vaikuttunut renkaiden koosta. Takarenkaiden halkaisija on 30 cm! Renkaat ovat ilmatäytteiset ja kulkevat hienosti kaikilla alustoilla. Eturenkaiden halkaisija tässä runkomallissa on n. 24,5 cm ja ne saa halutessaan lukittua niin että ne kulkevat vain suoraan eivätkä käänny. Lukitseminen voi olla tarpeen hankalammassa maastossa kuten esimerkiksi syvemmässä lumihangessa tai muuten epätasaisessa maastossa. Lukitseminen / vapauttaminen tapahtuu painamalla / nostamalla eturenkaan etupuolella näkyvää uloketta.

Erityistä takarenkaiden kiinnityksessä on eräs seikka, mikä poikkeaa monista yhdistelmävaunumalleista; akselitapit eivät ole kiinni rungossa, vaan renkaissa. Tämä pienentää tappien vääntymisen riskiä kuljetuksessa, sekä pienentää rungon kokonaisleveyttä (ilman renkaita), mikä on kätevää jos vaunut täytyy pakata mahdollisimman pieneen tilaan.

Renkaiden irrottaminen rungosta tapahtuu kätevästi nappia painamalla.

Jousitus







Mielestäni yksi parhaimmista puolista näissä vaunuissa on jousitus. Olen aina tykännyt oikein letkeästä jousituksesta vaunuissa, ja nämä todella kulkevat kuin laiva kuopista ja koloista. Asumme kuoppaisen hiekka- /soratien varrella, joten rämiseviä ja jäykkiä vaunuja ei ole täällä mukava työnnellä.  Ylläolevasta videosta saa toivottavasti jonkinlaisen käsityksen vaunujen ihanasta jousituksesta.

Kasaus



Aisan molemmin puolin on "vetokoukut" joita vetämällä runko lähtee kasautumaan. Pelkästään tällä keinolla runkoa ei vielä saa kasaan vaan...


...taitekohdassa on "varmuuslenkki" joka täytyy vapauttaa että vaunut kasautuvat loppuun asti. Varmistin on hyvä olla olemassa, jottei lapselle aiheudu vaaraa jos joskus vahingossa vetää kasauskoukuista lapsen ollessa kyydissä.


Istuimen selkänojan saa taitettua litteäksi painamalla selkänojan alaosasta sivuilta molemmin puolin kuvassa näkyviä pyöreitä nappeja ja samalla työntämällä selkänojaa alas. Tämä tuntui aluksi vähän jäykältä, mutta useamman kasauskerran jälkeen homma toimi sujuvasti.





Pelkkä istuin kasautuu erittäin pieneksi paketiksi. Turvakaari on irrotettava mahdollisimman litteän kasauskoon saavuttamiseksi.


Vaunukoppa kasautuu rungon kanssa, eikä sitä tarvi irrottaa kasaamista varten, kuten joissakin muissa yhdistelmävaunuissa.


Pelkkä runko ilman renkaita on kasattuna kompakti ja kevyt paketti.


Ajotuntuma ja hallittavuus


  




Unto-vaunut kääntyvillä eturenkailla toimii vallan mainiosti lumettuneella, jäisellä ja kaltevalla hiekkatiellä niin, ettei renkaita tarvitse lukita. Ajotuntuma on erittäin hyvä ja pehmeä, ja vaunut rullaavat helposti eteenpäin isojen ilmarenkaiden ja jousituksen ansiosta, vaikka kyydissä köllöttää yli 17-kiloinen jässikkä. Vaunut kulkevat myös epätasaisessa maastossa, pellon reunalla ja nurmikolla  ilman tarvetta lukita eturenkaita. Testasin vaunuja myös lumisessa heinäisessä metsikössä, jolloin eturenkaat oli pakko lukita jotta pääsi eteenpäin; noin vaativassa maastossa turvauduin enemmän taka- kuin eturenkaisiin. (Vaikeammassa maastossa vaunuissa oli käytössä koppa noin 7 kilon painolla varustettuna. 17-kiloinen poika kyydissä meno olisi varmasti ollut hankalampaa.)  Jos käyttäisin vaunuja päivittäin erittäin hankalassa maastossa ja metsäpoluilla esimerkiksi isojen koirien lenkityksessä jne. valitsisin varmasti mieluummin rungon, jossa kaikki renkaat ovat kiinteät ja yhtä suuret. Kääntyvät eturenkaat toimivat oikein hyvin silti hieman vaativammassakin maastossa.







Kääntyvät eturenkaat pääsevät oikeuksiinsa kaupunkiolosuhteissa ja esimerkiksi sukkuloidessa kauppakeskuksessa pienissä tiloissa, koska kääntäminen ei vaadi vaunujen etuosan nostamista painamalla työntöaisasta. Vaunujen leveys on 59 cm, joten niillä mahtuu kulkemaan suhteellisen kapeistakin paikoista ja ne kulkevat ilmakumien ansiosta täysin äänettömästi.

Testausaikana minulle ei tullut mahdollisuutta testata vaunuja julkisissa liikennevälineissä. Uskoisin kuitenkin muun kokeilun ja mittauksien perusteella, että vaunut kulkevat näppärästi myös kaupunkibusseissa. Työntöaisan saa taitettua sisään niin, että vaunujen pituudeksi lyhimmillään jää n. 87 cm. Vaunujen leveys 59 cm ei myöskään ole aivan leveimmästä päästä verraten yhdistelmävaunuihin yleensä.



Vaunut istuinosan kanssa painavat 17,2 kg ja kopan kanssa 16,5 kg , ja kasattuna ne on melko vaivatonta nostaa auton kyytiin (jos ei oteta huomioon että olen yhdeksännellä kuulla raskaana :D ) Vaunut mahtuvat pitkittäin Opel Astra -merkkisen farmariauton tavaratilaan, ja vievät noin puolet koko kontin tilasta. Monet muut yhdistelmävaunut olen joutunut asettamaan poikittain tähän samaan konttiin, jolloin ne täyttävät käytännössä koko tavaratilan.


Vaunukoppa mahtuu rungon kanssa yhtälailla pitkittäin tavaratilaan, kuten istuinosakin. Koppaa ei tarvi irrottaa rungosta kasatessa.



Mitat ja paino

Paino:
Rungon paino: 12 kg
Istuinosan paino: 5,2 kg
Kopan paino: 4,5 kg

Istuimen painoraja: 25 kg
Kopan painoraja: 9 kg
Tavarakorin painoraja: 5 kg

Koppa:
Ulkomitat: P82xL36xK25 cm
Patjan koko: P76xL32xK3 cm
Korkeus kopan pohjasta kuomuun 60 cm
Korkeus maasta kopan pohjaan 53 cm

Istuin:
Pelkkä istuin kasattuna: P53xL39xK32 cm
Jalkatuki L29xK20, jalkaosa: 29x11 cm
Istuimen syvyys: 27
Istuimen leveys: 30 cm
Selkänoja: K45xL30 cm
Olkavaljaiden lähtökorkeus selkänojan alareunasta mitattuna: 30 cm
Korkeus istuimesta kuomun korkeimpaan kohtaan: 54 cm
Turvakaaren korkeus istuimesta: 24 cm
Istuimen makuupituus: 90 cm

Runko + renkaat + tavarakori:
Työntöaisan leveys: 50 cm
Työntöaisan korkeus maasta: 64 - 115 cm
Rungon leveys renkaasta renkaaseen: 59 cm
Takarenkaan halkaisija: 30 cm
Eturenkaan halkaisija: 24,5 cm
Rungon pituus kun työntöaisa käännetty sisään: 87 cm
Rungon pituus kun työntöaisa pisimmillään rungosta: 112 cm
Tavarakori: L34xP41xS14 cm
Pituus eturenkaan etuosasta takarenkaan takaosaan: 79 cm

Kasattuna:
Runko+renkaat: L59xP79xK43,5 cm
Runko ilman renkaita: L51xP71xK24cm
Runko kopan kanssa ilman renkaita: L59xP82xK52 cm
Runko+koppa+renkaat: L59xP82xK70 cm
Runko istuimen kanssa ilman renkaita: L51xP71xK42
Runko+istuin+renkaat: L59xP79xk56 cm



Lisävarusteet


Unton ja Onnin mukana tulee ratasistuimen jalkapeitto. Erikseen ostettavia lisävarusteita ovat mm. hyönteis- ja sadesuoja,  Oran seisomalauta ja Onni-hoitolaukku kolmessa eri värissä: luoto, mustikka tai musta, sekä kaukaloadapterit Cybex Aton- ja Maxi Cosi Cabriofix- ja Pebble -turvakaukaloille






Kuvat yllä: www.ora.fi ja www.orasel.fi




Yhteenveto ja arvio


Ora Unto -vaunut kääntyvillä eturenkailla ovat erittäin mukavasti, helposti ja pehmeästi kulkevat yhdistelmävaunut. Ne tuntuvat keveästä menosta huolimatta tukevilta ja luotettavilta menopeleiltä, joiden laadusta ei ole tingitty. 

Ulkonäkö on suoralinjainen ja tyylikäs; Unto ja Onni tuntuvat saaneen ulkonäöllisiä vaikutteita Oran alkuaikojen vaunumallien ulkonäöstä vuosikymmenten takaa, mutta klassiseen vivahteeseen yhdistyy kauniisti moderni muotoilu.

Ora Unto -yhdistelmävaunut kääntyvillä eturenkailla ovat ns. jokapaikan vaunut, joita voi siis helposti käyttää sekä hieman vaativammassakin maastossa että kappakeskusten käytävillä sukkuloidessa. Yhdistelmävaunuiksi niiden kasauskoko on suhteellisen kompakti. Yhdistelmävaunuja voi käyttää vastasyntyneestä noin kolmevuotiaaksi saakka. Erityisplussa kaukalon liittämismahdollisuudesta runkoon.

Kotimainen suunnittelu ja kankaiden myrkyttömyys ja laadukkuus tekee vaikutuksen; myrkyllisten aineiden sijasta kankaat ovat saaneet Bionic Eco Finish -käsittelyn, joka ei sisällä fluoria tai PFAS-yhdisteitä. Käsittely tekee kankaasta vettä- ja likaahylkivän.

Testausaikana löysin vaunuista muutaman miinuksenkin; kopan peitteen kiinnityksen magneetit voisivat olla hieman voimakkaammat, istuinosan kuomussa saisi mielestäni olla tuuletusluukku  kuten kopan kuomussa on, ja tavarakorin etuosan päällä oleva poikkitanko tuo hieman haastetta jos korin haluaa tupaten täyteen. 

Erityisen hyviä puolia vaunuissa mielestäni on letkeä jousitus, kevyt työntötuntuma, suojaava kuomu ja suojaava kopanpeite sekä jalkapeite, tyylikäs ulkonäkö ja korkea painoraja. 

Jos mietit kumpi runkovaihtoehto olisi parempi, eli haluatko kääntyvät eturenkaat vai neljä isoa kiinteää ilmarengasta, niin päätös kannattaa tehdä sen mukaan missä ja minkälaisissa olosuhteissa tulet vaunuja suurimmaksi osaksi käyttämään. Jos asut kaupungissa, ja käytät pääasiassa asfalttiteitä ja kuljet sokkeloisilla kaduilla ja kaupoissa vaunujen kanssa, mutta myös lenkkipoluilla ja hiekkatiellä jonkin verran, niin suosittelen hankkimaan rungon, jossa on kääntyvät eturenkaat.
Jos taas asut esimerkiksi maaseudulla soratien varrella, sinulla on lenkitettäviä isoja koiria, käyt metsälenkeillä tai et usein käy vaunujen kanssa shoppailemassa tai kaupungeissa niin suosittelen sinulle runkoa jossa on neljä kiinteää suurta rengasta.

Tiivistetty arvio Ora Unto-yhdistelmistä kääntyvillä eturenkailla:

Istuimen kanssa:           🌟🌟🌟🌟
Kopan kanssa:              🌟🌟🌟🌟🌟
Kävelylenkillä:              🌟🌟🌟🌟🌟
Kaupungilla:                 🌟🌟🌟🌟🌟
Huonossa maastossa:   🌟🌟🌟🌟
Kasaaminen/istuin:        🌟🌟🌟🌟
Kasaaminen/koppa:      🌟🌟🌟🌟🌟
Kokonaisarvio:               🌟🌟🌟🌟🌟


Ps. Unton ja Onnin laatikoissa olevasta kuvituksesta saa askarreltua vauvalle mobilen! 😄



Lisätietoja osoitteesta http://ora.fi/

<a href="https://www.bloglovin.com/blog/18388809/?claim=pyunk99ymuj">Follow my blog with Bloglovin</a>

1 kommentti:

  1. Miinuksiin lisäisin kopan kantokahvat, tuntui hankalilta kun sisäpuolella ja muutenkin toisenlainen tukevampi ratkaisu olisi parempi. Jos vauva nukkui hankala kun piti avata verho ja avata vetskarit ja kaivaa kahvat sieltä ja sitten alkaa kantamaan koppaa..Samoin miinuksen saa ratasistuimen selkänojan mataluus plus kuomun ryttyisyys kuomun ollessa pois käytöstä. Muuten kun rattaat ovat niin reilun kokoiset niin pituus tulee vastaan ennen painorajaa. Meillä 77senttinen 1vuotias jonka pään taakse jää hyvin tilaa makuuasennossa, mutta istuma-asennossa pää osuu jo kuomun ryppyihin. Parannusta toivoisin myös kuomun suojaavuuteen ratasosan makuuasennossa, kuomussa ei ole mitään jatkoja että saisi yhtään vartalon suojaksi. Kokonaisuuteen olen itse silti ollut hyvin tyytyväinen vuoden käytön jälkeen. Parasta jousitus, kääntyvät isot pyörät, tukevuus, kaunis ulkonäkö ja penkin/kopan kätevä irrotus klipsillä. Meillä istuinta säilytetään sisällä, niin kätevä aina yhdellä liikkeellä nostaa istuin irti rattaasta kun mennään sisälle. Meillä ei erikseen matkiksia ja hyvin oon jaksanut useamman kerran viikossa nostella ratasosan ja penkin autoon. Onhan ne raskaat mut jotenkin niin kätsyt silti vaan taittaa ja nostaa. Kääntyvä turvakaari on myös tosi kätevä, vaikkakin sen lukitus on meillä vähän jäykkä.

    VastaaPoista